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Internationale Energieagentur (IEA)

IEA AFC Annex 34 - Optimiertes Kathodensystem für Heavy-Duty-Brennstoffzellensysteme (2022)

Die Publikation wurde im Rahmen des 43. Internationalen Wiener Motorensymposium 2022 erstellt. Wahlmueller, E., Zarhuber, M., Ahamer, C., Trattner, A., Pertl, P., Zinner, C., Schruth, R., & Doppler, C.
Herausgeber: ÖVK - Österreichischer Verein für Kraftfahrzeugtechnik
Mehrsprachig, 15 Seiten

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IEA AFC Annex 35: Automatisierte Herstellung von Hochleistungselektroden für Niedertemperatur-Brennstoffzellen (2018)

In diesem Artikel wird die automatisierte Herstellung von Hochleistungselektroden für Niedertemperaturbrennstoffzellen mit geringen Platingehalt mittels Ultraschallsprühbeschichter beschrieben. Grandi, M., Stark, A. & Hacker, V.
Herausgeber: CEET konkret, pp. 28-29., 2018
Englisch, 2 Seiten

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IEA Advanced Fuel Cells Newsletter 07, Winter 2015

Der Newsletter gibt einen Überblick über aktuelle Aktivitäten in denteilnehmenden Ländern sowie in den verschiedenen Annexen.

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IEA AFC Annex 35: Novel highly active carbon supported ternary PdNiBi nanoparticles as anode catalyst for the alkaline direct ethanol fuel cell (2019)

Die Publikation befasst sich mit der Entwicklung und Charakterisierung eines neuartigen auf Kohlenstoff geträgerten ternären PdNiBi Anodenkatalysators für die alkalische Direkt-Ethanol-Brennstoffzelle. B. Cermenek, J. Ranninger, B. Feketeföldi, I. Letofsky-Papst; N. Kienzl, B. Bitschnau, V. Hacker
Herausgeber: Nano Research (Springer Nature), 2019
Englisch, 11 Seiten

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IEA AFC Annex 31: Monitoring and evaluation of polymer electrolyte fuel cells under harmful operating conditions (2019)

Dieser Vortrag handelte von verschiedenen in-situ Analysemethoden sowohl zur Charakterisierung von Polymerelektrolyt-Brennstoffzellen als auch zur Echtzeitüberwachung und Detektion von fehlerhaften Zuständen während des Betriebs. K. Mayer, V. Hacker
Herausgeber: 7th Regional Symposium on Electrochemistry – South East Europe & 8th Kurt Schwabe Symposium / International Association of Physical Chemists (Seite 46)
Englisch, 1 Seiten

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IEA AFC Newsletter 09, Winter 2016

Schwerpunktthemen des Newsletters sind die Ergebnisse des 53. Meetings des Executive Committees in Peking/China am 10. und 11. Juni 2016. Das Meeting fokussierte sich auf die Themen Nationale Updates von China, Mexiko, Südkorea, Frankreich und Deutschland sowie Fortschritte der Annexe 30, 31, 33, 34, 35 und 37.
Herausgeber: IEA AFC
Englisch

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IEA AFC Annex 31: Identifiability Analysis of Degradation Model Parameters from Transient CO2 Release in Low-Temperature PEM Fuel Cell under Various AST Protocols (2021)

Eine umfassende physikalisch basierte Modellierung der Degradationsprozesse dient der Aufklärung der kausalen Wechselwirkung zwischen dem Design der Brennstoffzelle, ihren Betriebsbedingungen und den Degradationserscheinungen. Andraž Kravos, Ambrož Kregar, Kurt Mayer, Viktor Hacker, Tomaž Katrašnik
Herausgeber: MDPI, Energies 14, 2021
Englisch, 16 Seiten

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IEA AFC Annex 31: Hochreiner Wasserstoff aus ICVT-Laboranlage (2018)

Dieser Artikel befasst sich mit dem Fortschritt der Forschungstätigkeiten zur Wasserstoffproduktion mittels Chemical Looping an der TU Graz im Jahr 2018. Sebastian Bock, Robert Zacharias / Matthäus Siebenhofer
Herausgeber: Verlag der Technischen Universität Graz/ 2018
Deutsch, Seite 26 und 27 Seiten

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IEA AFC Annex 31 und 35: Fuel Cells and Hydrogen. From Fundamentals to Applied Research (2018)

Die Ergebnisse der Annexe 31 und 35 werden in mehreren Kapiteln des Buches “Fuel Cells and Hydrogen. From Fundamentals to Applied Research” beschrieben. Englisch

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IEA AFC Annex 31: Design of polymer coated catalysts for enhanced oxygen reduction reaction toward durable polymer electrolyte fuel cells (2019)

Diese Arbeit befasst sich mit der Entwicklung und Charakterisierung funktionalisierter Kathoden-Katalysatoren für den Langzeitbetrieb in Hoch- und Nieder-Temperatur PEM Brennstoffzellen. K. Kocher, V. Hacker
Herausgeber: 7th Regional Symposium on Electrochemistry for South East Europe (RSE-SEE) Book of Abstracts, International Association of Physical Chemists (Hrsg.), Split / Coratia (Seite 48)
Englisch, 1 Seiten

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IEA AFC Annex 35: Langzeitstabile 60 cm²-Luftelektroden für wiederaufladbare Zink-Luft Fließbatterien (2018)

Im betreffenden Bericht wird die Untersuchung der Langzeitstabilität von Luftelektroden für wiederaufladbare Zink-Luft Fließbatterien dargestellt. Pichler, B., Hacker, V.
Herausgeber: CEET konkret, pp. 36-37, 2018
Englisch, 2 Seiten

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IEA AFC Annex 31: Polymer electrolyte membrane fuel cell (Working period 2017 - 2019)

Task 31 is a research and development oriented Task with the objective to contribute to the identification and development of techniques and materials to reduce the cost and improve the durability of polymer electrolyte fuel cells (PEFCs).

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IEA AFC Annex 31: Polymer Electrolyte Fuel Cells (Working period 2020 - 2024)

Fuel cells offer considerable potential for transforming energy supply and mobility. In addition, hydrogen can be used as a storage medium for renewable energies, which increases grid stability and security of supply. Annex 31 covers the technological development of the key components of fuel cells, system development as well as market introduction support through the analysis and development of the political framework conditions and the reduction of market entry barriers.

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IEA AFC Annex 34: Fuel Cells for Transportation (Working period 2022 - 2025)

The vision of the Technology Collaboration Programme on Advanced Fuel Cells (AFC TCP) is to make a significant contribution to addressing the opportunities and barriers to the commercialisation of fuel cells by promoting the development of fuel cell technologies and their applications at the international level. In detail, Annex 34 deals with the advantages and disadvantages of fuel cells, the further development of storage media, the recording of cost reduction potentials and the results analysis of pilot projects for mobile applications.

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IEA AFC Annex 35: Fuel cells for portable applications (Working period 2017 - 2019)

The aim of Annex 35 is the information exchange on the status and new developments of portable fuel cell systems and comprises the development and manufacture of membrane electrode assemblies (MEAs) all the way through to system components such as electronic converters or gas supply units. In addition the setup and configuration of hybridized systems and the key topics of secure operation, codes and standards are of interest.

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IEA AFC Annex 33: Stationary Applications (Working period 2017 - 2019)

The main objective of Annex 33 is to support the technology development of key components and systems. Market implementation and transformation will be supported by the analysis and development of the necessary political framework and instruments. The current technological, economic and political barriers are to be identified, solutions developed and the barriers gradually removed.

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IEA AFC Annex 35: Fuel cells for portable applications (Working period 2020 - 2023)

The aim of Annex 35 is the information exchange on the status and new developments of portable fuel cell systems and comprises the development and manufacture of membrane electrode assemblies (MEAs) all the way through to system components such as electronic converters or gas supply units. In addition, the setup and configuration of hybridized systems and the key topics of secure operation, codes and standards are of interest.

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IEA AFC Annex 34: Fuel Cells for Transportation (Working period 2019 - 2022)

The overall objective of the project is the advancement of fuel cells in transportation applications. To ensure a comprehensive penetration of the automotive market, the focus will be laid on the cost-reduction potential of fuel cell components and systems including hydrogen storage, the hydrogen infrastructure and fuel cell vehicles in public transportation as well as fuel cell powered utility vehicles.

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IEA TCP AFC Annex 33: Stationary Fuel Cells (Working period 2024 - 2027)

The focus of this task is on the secure supply of electricity for service and industrial applications. Analyses of at least three real applications (e.g. applications in healthcare facilities, data centers) show the strengths and weaknesses of stationary fuel cells compared to batteries and diesel generators. Global technological developments are considered in the analyses and target group-specific communication is used to promote the exchange with stakeholders.

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IEA AFC Task 30: Electrolysis (Working period 2024 - 2027)

IEA AFC Task 30 deals with the production of hydrogen through electrolysis. Questions regarding material costs and durability, efficiency and reliability are at the core of research efforts. This is addressed through the development of new materials and advanced monitoring strategies to detect aging phenomena, as well as the optimisation of operating strategies. Within Task 30, developments shared among the world's leading research institutions and companies.